Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T09:13:17Z
dc.date.available2013-03-12T09:13:17Z
dc.date.issued2000en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationJohansen, Pia Isaksætre. Danmarks EF-politikk i Maastricht-prosessen. Hovedoppgave, University of Oslo, 2000en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/13245
dc.description.abstractTemaet for denne hovedoppgaven er Danmarks politikk i Maastricht-prosessen, som førte til etableringen av den Europeiske Union. Danmark har helt siden medlemskapets begynnelse vært regnet som en vanskelig medlemstat, med et minimalistisk syn på integrasjon. Etter en tilsynelatende politisk kursendring etter folkets ja til Enhetsakten ved folkeavstemningen i 1986, ble debatten om medlemskapet skrinlagt, og ble heller rettet mot hva slags medlemskap man ønsket for Danmark. Før Maastricht-forhandlingene i 1990 presenterte den danske regjeringen et politisk memorandum som var den mest positive danske tilnærmingen til europeisk integrasjon noensinne, og som hadde bred støtte i Folketinget. Likevel ble Maastricht-traktaten avvist i Danmark gjennom folkeavstemningen i juni 1992. For å få godkjent avtalen, fikk Danmark fra fire unntak politiske områder som var spesielt innenrikspolitisk kontroversielle: Den økonomiske og monetære unions fase tre, den felles sikkerhets- og utenrikspolitikken, justis- og innenrikspolitikken, samt det europeiske borgerskapet. I denne hovedoppgaven er problemstillingen: Hvorfor førte den danske regjeringen den politikken den gjorde i Maastricht-prosessen? For å gi en fortolkning av dette spørsmålet, har jeg valgt å benytte to teoretiske perspektiver som fokuserer på integrasjon fra medlemstatens perspektiv: Liberal intergovernmentalisme (Moravcsik 1993) og det innenrikspolitiske perspektivet (Bulmer 1983). Disse to perspektivene representerer to ulike grader av å åpne statene fra å være black boxes , som realisme-synet på internasjonal politikk behandler stater som. Dette er interessant, fordi Danmark regnes for å ha et mer komplisert innenrikspolitisk system når det gjelder EU-politikk enn det de øvrige medlemstatene har, noe som skyldes at Folketinget har en viktig rolle, og bruken av folkeavstemninger i EU-politikken. I det liberale intergovernmentale perspektivet fortolkes den danske politikken som et resultat av en økonomisk rasjonalitet noe som viser seg å være utilstrekkelig. I det innenrikspolitiske perspektivet tillegges de danske rammene og holdningene i forhold til EF vekt, og denne fortolkningen antyder at den tilsynelatende økonomiske rasjonaliteten den danske regjeringen har forfektet er en mellomliggende variabel som alene ikke gir en tilstrekkelig fortolkning av den danske EF-politikken.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjecthovedoppgave statsvitenskapen_US
dc.titleDanmarks EF-politikk i Maastricht-prosessen : en analyse fra medlemstatens perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorJohansen, Pia Isaksætreen_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Johansen, Pia Isaksætre&rft.title=Danmarks EF-politikk i Maastricht-prosessen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2000&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38182
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1447en_US
dc.identifier.bibsys000540250en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata