Abstract
Oppgaven studerer samarbeidets rolle i innovasjonsprosessen i en praksisundersøkelse av gjennomføringen av samarbeidsprosjekter. Arbeidet er gjort innenfor et viktig norsk innova-sjonspolitisk virkemiddel som støtter samarbeid mellom leverandør og kunde, «Industrielle forsknings- og utviklingskontrakter (IFU)». Studien tar utgangspunkt i innovasjonsteori og læringsteori som et fundament til å se hvordan samarbeid virker på innovasjonsprosessen. Med en interaktiv innovasjonsmodell som utgangspunkt gir oppgaven et situasjonsbilde av praksisen i tre pågående IFU-prosjekter, og et rikere bilde av innovasjonsprosessen. Samar-beidsprosjektene har blitt studert innenfor temaene «form, innhold og intensitet». Den andre delen av oppgaven inneholder en studie av kunnskapsgrunnlaget til IFU-ordningen. Studien viser at Innovasjon Norge ønsker å fremme læring og samarbeid gjennom denne ordningen. På tross av denne nye interaktive innovasjonsmodellen som grunnlag for et innovasjonspoli-tisk virkemiddel, ser man mye spor av en gammel innovasjonspolitikk i praksisen til ord-ningen.