Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T08:55:06Z
dc.date.available2013-03-12T08:55:06Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-15en_US
dc.identifier.citationTeigen, Simen. Naturmidler i apotek. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/12294
dc.description.abstractMasteroppgaven omfatter kartlegging av apotekpersonalets kunnskaper og erfaringer rundt temaet naturmidler. Dette er en oppfølgingsstudie av tidligere hovedfagsstudier utført av Tove Bentsen og Solveig Lidtveit Fossum i 1996 ved Farmasøytisk institutt, UiO. Naturmiddelmarkedet er i stadig vekst, og det var derfor interessant å se om det har vært en utvikling på dette feltet. Åttito ansatte (37 provisorfarmasøyter, 19 reseptarer, 21 apotekteknikere og fem studenter) ved 27 apotek i Oslo-område ble intervjuet personlig ved hjelp av et spørreskjema. Spørsmålene i kunnskapsdelen dreide seg om de fem mest solgte naturmidlene i 2007 (tranebær, valeriana, dvergpalme, ingefær og Johannesurt). Det var en generell del, hvor blant annet bruk av oppslagsverk, tilegning av kunnskap, og vurdering av eget kunnskapsnivå ble kartlagt. Apotekpersonalet hadde ikke høy kunnskap om de fem utvalgte naturmidlene, basert på parametrene bruksområde, teoretisk virkemåte og bivirkninger. Isolert sett var kunnskapen om bruksområde tilfredsstillende, men kunnskapen om virkemåte var lavere, og den var svært lav angående bivirkninger (ingen av de fem overnevnte naturmidlene har dokumenterte bivirkninger). Dvergpalme var det naturmidlet som de ansatte hadde minst kunnskap om. Det viste seg at det var en omtrent dobbelt så stor andel apotekteknikere som fikk spørsmål omtrent daglig fra kunder om naturmidler, i forhold til farmasøytgruppen. T. Bentsen og S. L. Fossum målte også kunnskap på de mestselgende naturmidlene. Salgstallene som ble brukt var fra 1993, og de utvalgte naturmidlene var linfrø, sennesblad, kamille og kjerringrokk. Resultatene viser at apotekpersonale i Bentsen og Fossums studier hadde noe høyere kunnskaper om de mestselgende naturmidlene i 1993, i forhold til apotekpersonalets kunnskaper om de mestselgende naturmidlene i 1997 i den aktuelle studien. Det at kunnskapen måles på ulike naturmidler gjorde det vanskelig å gjøre en valid sammenlikning. Vurderingen av egen naturmiddelkunnskap, viste seg noe høyere i de tidligere studiene. Det er observert en drastisk endring ved apotekansattes bruk av oppslagsverk. Internett har blitt den dominerende kilden til informasjon om naturmidler, hvor det tidligere ble brukt bøker. Søkemotorer som Google er det området på Internett flest ansatte benytter seg av. I de tidligere studiene kunne en se at de fleste hadde sin naturmiddelkunnskap fra utdanning, mens i dag ser en at internundervisning og utveksling av informasjon mellom kolleger er mer sentralt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectsamfunnsfarmasien_US
dc.titleNaturmidler i apotek : Kunnskaper og erfaringer blant apotekpersonale i Osloen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-04en_US
dc.creator.authorTeigen, Simenen_US
dc.subject.nsiVDP::568en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Teigen, Simen&rft.title=Naturmidler i apotek&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22591en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91882en_US
dc.contributor.supervisorElse-Lydia Toveruden_US
dc.identifier.bibsys092874452en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/12294/4/Teigen_Simen_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata