Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan Helen Sandler’s erotiske roman Big Deal (1999) kan bryte med binære forståelser for kjønn, seksualitet og makt. Ettersom romanen er publisert ved årtusenskiftet, vil jeg undersøke hvordan Big Deal navigerer arven etter de feministiske kulturkrigene på 1980-tallet, og hvordan dette opererer i samsvar med den da nye skeive bevegelsen og teoretiske fagfelt. I Big Deal blir representasjonen av lesbisk seksualitet utforsket med et bakteppe av seksuelle praksiser som er blitt omtalt som ‘ufeministiske’ av lesbiske radikal feminister, som butch/femme tradisjoner, BDSM praksiser, og skeiv sex på tvers av kjønn. Disse motsetter seg ideen om lesbisk utopi, og var viktige temaer under kulturkrigene og skaper fremdeles konflikter innad i feministiske miljøer, og derfor kan Big Deal leses som en kommentar på hva lesbisk seksualitet er og hva det kan bli. Ettersom Big Deal er en erotisk roman så åpner den ikke bare for diskusjoner om hva lesbisk identitet kan være, men også hvordan den bør fremstilles. Derfor vil jeg undersøke konsepter som camp, pulp fiction og erotisk fiksjon for å forstå hvordan kjønn, seksualitet og makt kan formidles i lavkulturen. Min analyse av Big Deal vil derfor utforske hvordan skeivt begjær, makt og kjønnsnormer kommer til uttrykk i romanen og i sjangeren, for å forstå hvordan den kan belyse hvordan kjønn og seksualitet opererer i praksis og i kulturen. Analysen er relevant ettersom sjangeren har et dårlige rykte i akademia, den dominerende kulturen og feministisk diskurs, som har ført til at sjangeren ofte er oversett akademisk. Ettersom Big Deal befinner seg i brytningspunktet mellom lesbisk feminisme og skeiv teori så åpner den for en unik mulighet til å stille spørsmål til hvordan skeivt begjær og kjønn navigerer makt i romanen for å artikulere en seksualitet som da, og muligens enda, ikke har et vokabular.