Abstract
I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på unge musikere sine holdninger, meninger og forventninger til bruken av lydmanipulasjon i livefremføringer. Jeg tar også for meg redskaper for lydmanipulasjon, og deres utvikling gjennom tiden, med et hovedfokus på effektpedaler og laptop. Gjennom kvalitative intervjuer med fem unge musikere har jeg fått innsyn i deres tanker rundt bruken av live lydmanipulasjon. Jeg har i disse intervjuene undersøkt deres tanker om hvordan manipulering av instrumentlyd kan påvirke konsertopplevelse. Jeg har forhørt meg om de mener forventninger og holdninger til live lydmanipulasjon endres etter hvilket instrument man manipulerer lyden til. Jeg har forsøkt å få musikerne til å definere hva laptop som instrument er, og undersøkt hva de synes om bruken av laptop under liveopptredener. Jeg har også utforsket hva musikerne forbinder med begrepet autentisitet innenfor musikkens verden, og om de mener bruken av lydmanipulasjon i livefremføringer påvirker disse tankene om autentisitet.