Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan Meta behandler barns personvern på deres sosiale medie-plattformer Instagram og Facebook. Både med hensyn til deres personvernerklæring, men også i henhold til forskning på feltet. Instagram og Facebook bruker begge to, algoritmestyrt predikering av innhold som vises på en registrerts nyhetsstrøm. Denne predikeringen skjer på bakgrunn av stordata. Behandlingen av barns personopplysninger på Metas plattformer har i hovedsak grunnlag i GDPR art. 6 nr. 1 bokstav f, berettigede interesser. Både dette rettsgrunnlaget og GDPRs formål legger opp til at barn skal vies ekstra hensyn ved slik behandling. Noe tyder på at Meta imøtekommer dette kravet til en viss grad. Men med tanke på hvor lite en forbruker vet om denne behandlingen, de vage formuleringene i personvernerklæringen, sammenholdt med brukervilkårene bak plattformene, kan neppe ett rettslig grunnlag være nok til en så stor sammenstilling av barns personopplysninger. Særlig med tanke på de kommersielle interessene, og bruken av mer eller mindre målrettet markedsføring mot barn.
This master thesis closer examines Meta and their use of children’s personal data on their social media platforms Instagram and Facebook. I take into account Meta’s privacy policy and terms of use as well as look at examples of their past processing of personal data. I find that Meta processes a lot of personal data on children, and that this hardly can be in accordance with art. 6, and the preamble’s goal to offer children's “specific protection”.