Browsing by Title
Now showing items 57452-57471 of 69541
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Tema for denne oppgaven har vært å undersøke hvordan minoritetsspråklige elever klarer seg i det norske utdanningssystemet. Et av målene har vært å se på tidligere undersøkelser gjennomført i Norge for å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemområde/ problemstillinger: Den påfølgende oppgaven har tatt utgangspunkt i fem spørsmål rundt den emosjonelle forstyrrelsen skolefobi. Skolefobi blir belyst ut i fra antakelsen om at den bør sees som en psykiatrisk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Oppgaven har som intensjon å undersøke hvordan rektorer i de videregående skolene i Akershus opplever og forholder seg til skoleeiers ansvarsstyring knyttet til arbeidet med skoleforbedring. På bakgrunn av et foreliggende ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)Sammendrag Denne oppgava omhandler en undersøkelse av Isaachsens lærebøker i fysikk for realgymnaset som utkom i perioden 1903 1969. Derved håper jeg å få fram et bilde av skolefysikkens stilling og utvikling i Norge på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål Formålet med undersøkelsen er å belyse tilpasset opplæring for elever med ervervet hjerneskade. Vi har innhentet opplysninger fra lærere, foreldre og PP- rådgivere, og ønsker å sette fokus på deres ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn og problemstilling: Som mangeårig lærer i skolen og som spesialpedagog i PP-tjenesten har jeg møtt mange elever med lese- og skrivevansker, deres foreldre og lærere. Senere års forskning har også formidlet kunnskap ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Sammendrag Problemstilling og valg av metode: Ettersom elever med multifunksjonshemning er en elevgruppe som ser ut til å være avhengig av et samspill med en nær annen for sin egen læring og utvikling, har mitt ønske vært ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven handler om inkludering av barn, unge og foreldre med innvandrerbakgrunn i skolekorps. Oppgaven er en casestudie av et skolekorps i Oslo, hvor deltagende observasjon/aksjonsforskning og det kvalitative ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne oppgaven har jeg forsøkt å beskrive lærernes endrede mulighet til deltakelse og medbestemmelse i utviklingen av den videregående skolen i løpet av de siste 30 årene. Oppgaven har tre deler som kronologisk behandler ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Mitt generelle formål med studien er å sette fokus på skoleledernes ansvar og betydning for elevenes resultater, spesielt i forhold til elevenes grunnleggende ferdigheter i regning. Spesielt er jeg opptatt av hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)TITTEL: 1. SKOLELEDELSE OG ELEVRESULTATER-har skoleledelse en innvirkning på elevenes prestasjoner? En studie av to skoler og accountability -mekanismer med et særlig fokus på leseopplæring. Problemstilling: Er det ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det lokale ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har vært på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)1. Tema/Problemområder Skolekultur er et mangfoldig uttrykk, og inneholder flere abstrakte fenomener. Kulturen legger vesentlige premisser til grunn for den virksomheten som drives på hver enkelt skole, og utgjør på den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Kvantitativ måling og kvalitativ fortolkning av selvregulert læring Norske politikere viser ofte til OECDs PISA-undersøkelser når de skal si noe om tilstanden i norsk skole. Skoleledere må i økende grad forholde seg til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Ledelse i skolen har det siste tiåret vært diskutert i utdanningspolitikk, spesielt etter at endringer i Opplæringsloven i 2003, der kravet om at rektorer skal ha pedagogisk kompetanse ble fjernet. I stedet har sentrale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Temaet for denne oppgaven er å se nærmere på hvilke muligheter vi som skoleledere har til å undersøke og følge opp kvaliteten på læringsarbeidet i klasserommet slik at læringsutbyttet for elevene kan bli best mulig. Vi har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som lærer i grunnskolen og forskning omkring stemmevansker hos lærere, som tilsier at miljørelaterte risikofaktorer i skolen kan øke risikoen for at lærere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Masteroppgaven Skoleledere som rettsanvendere har hatt som mål å finne ut av hvordan rektorer reflekterer over det å være rettsanvender. Fokuset har vært lagt på arbeidet de gjør i skolen etter at opplæringslovens §§ 9a-3 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Oppgavens problemstilling: Hva er ledelsens betydning for å beholde nyutdannede lærere i yrket? Vår forskning er en casestudie hvor vi har samlet empiri ved å intervjue tre skoleledere, tre nyutdannede lærere og tillitsvalgte ...